Къырымтатарлар биз сизлернен берабер!!! ძვირფასო მეგობრებო !!! Панове товариство!!!
Чотири роки тому був заснований фестиваль традиційної україно-кримськотатарської культури «Козацький розгардіяш на «Мамаєвій Слободі». У 2011 році до нього долучились фольклорні колективи з міста Кракова та польська шляхетська кінна хоругва з міста Лєшно Великопольського Воєводства (республіка Польща). Під бій бойових козацьких литаврів та залпи гармат пройшли лицарські двобої верхи на конях між загоном українських козаків та чамбулом кримськотатарських вершників. На фестивалі була представлена середньовічна українська шляхетська та ханська кримськотатарська музика, танці та пісні, обряди та кухні обох народів, а також народні майстри з традиційними мистецькими виробами доби середньовіччя.
15 березня 2014 року о 12-00 «Козацький розгардіяш» на «Мамаєвій Слободі» пройшла втретє.
Цьогоріч до «Козацького розгардіяшу» долучилися козацькі побратими з Грузії. Середньовічні пісні трьох народів, танці, національна кухня, кінні лицарські показові виступи та змагання між козаками та кримськотатарськими вершниками.
Загін кримськотатарських вершників виступав під орудою джигіта Руслана Аблаєва з міста Сімферополь. Кримськотатарські середньовічні пісні та танці ханського періоду представляли гурти з Бахчисарая. Кримськотатарську делегацію очолювала Заслужена артистка АР Крим Ленара Османова.
Грузинську культуру представляв Шоу балет «LELO» – молодий колектив професійних танцівників. Заснований в столиці Грузії місті Тбілісі, він виступає в Грузії, Туреччині і Україні. Засновник і художний керівник – Георгій Бідзінашвілі.
Ідея шоу – утвердити дружбу між народамиГрузії та України і підкреслити самобутність культур у танці. Серед танців, які побачили глядачі – турнір, в якому чоловіки танцюють навшпиньках, джейрані – полювання на газель, хорумі – героїчна битва між турками і монголами та ін..
Українську сторону, як завжди, представляли козаки «Мамаєвої Слободи» під орудою Президента «Об`єднаної Ліги професійних кінних каскадерів» України Наказного отамана Олега Юрчишина. Варто вказати, що підрозділ українських козаків кращого на всьому Євроазійському континенті козака-каскадера Олега Юрчишина неодноразово виступав перед Її Величністю Королевою Великобританії Єлизаветою ІІ та іншими керманичами країн Європи та Азії.
На фестивалі були представлені середньовічні козацькі пісні та танці за участі Заслуженого артиста України Тараса Компаніченка, фольклорних гуртів «Рожаниця», «Добривечір», «Вулиця», а також кобзарі та лірники.
Між чамбулом кримськотатарських вершників та українськими козаками відбувся дружній герць (поєдинок), як символ непорушної дружби зброї наших прадідів!
В рамках фестивалю, прямісінько на ярмарковому майдані, в казанах на «живому вогні» готувалися традиційні страви кримськотатарської, грузинської та української кухонь: кримськотатарський плов, грузинські хінкалі, ну і звичайно козацький похідний куліш.
На леваді було розгорнуто польовий козацький табір, в якому відбувалися майстер-класи з фехтування на шаблях, стрільби з лука, метання бойових ножів та сокир, ладування набоями козацьких гармат, фальконетів та ожиг.
Завершився фестиваль «Козацький розгардіяш на «Мамаєвій Слободі» виконанням по одній кримськотатарській, грузинській та українській пісні.
Чому фестиваль має назву «Козацький розгардіяш»?
Відповідаємо: наші прадіди – Запорозькі козаки – були дуже винахідливими в рукопашному бою, бо ж, на відміну від багатьох армій того часу, майстерно володіли геть усіма видами вогнепальної та холодної зброї… Саме за це в середньовічні часи Запорожців називали “оружниками”, цебто майстрами, що володіють всіма видами зброї. За аналогією з теперешнім часом наші прадіди козаки направду були середньовічним “спецназом”, що вмів воювати і на морі, й на суші.
Січовики, як правило, вели рукопашний бій, змішуючись з бойовими порядками супротивника – такий спосіб ведення бою називався “галасом”.
Ведення бою окремими, розрізненими, не пов’язаними між собою, загонами мало назву “розгардіяш”.
Застосовуючи тактику ведення бою “розгардіяшем”, найкращим козакам у рукопашному бою ставилась задача прориву лінії оборони супротивника та внесення в його ряди паніки та сум’яття … Тобто, «козацький розгардіяш» – це паніка і сум`ятя у ворожих лавах. Цього разу на нашому боці кримські татари та грузини.
Таким чином, Козацька Спадкова Духовна Республіка на «Мамаєвій Слободі», використовуючи тактику ведення бою способом «розгардіяш», з метою презентації лицарського духу трьох братніх народів прагне внести в ряди недругів паніку й сум`яття.
Нехай вічна буде слава – через шаблю маєм права!
www.mamajeva-sloboda.ua