Інформацію про підготовку в Черкасах до так званого «Зємского Собора Русі» оприлюднила місцева газета «Нова Доба». Зразу ж після цього організатори поприбирали в Інтернеті усі згадки про «Зємскій Собор» і про «Русь», проте розголосу уникнути не вдалося…
Публікація «Російські пропагандисти їдуть до Черкас?» викликала резонанс. Процитуємо її повністю (у частині тексту від організаторів з’їзду – переклад з російської мови):
«В соціальних мережах з’явилася інформація про з’їзд територіальних громад у Черкасах. Текст запрошення на з’їзд дозволяє припустити, що його організаторами є російські пропагандисти.
«Запрошуємо всіх розсудливих 12-14 березня в Черкаси, на 7 -й з’їзд територіальних громад:
- Представників діючих вже громад;
- Людей, бажаючих об’єднатися в громаду;
- Представників поселень родових помість,
- Екопоселень;
- Творців родових помість;
- Правознавців, юристів.
Планується проведення лекцій, дискусій, круглих столів з Сергієм Даниловим, Андрієм Івашко, Валерієм Синельниковим, А.Н. Малютою та іншими цікавими людьми.
Завдання з’їзду формуються, виходячи із запитів учасників.
Основним питанням є:
- об’єднання територіальних громад (земських громад) в Земства районні, обласні;
- підготовка Земського Собору Русі.
Програма формується, буде викладена додатково.
Приймаємо ваші побажання і конструктивні пропозиції по програмі з’їзду.
Організаційний внесок: 200 грн за 3 дні».
Припущення про те, що це проросійські сили, базується на тому, що 1) про земства і Земський Собор Русі навряд чи говорили б українські громади; 2) прізвища спікерів – суто російські і широкому українському загалу невідомі; 3) програма з’їзду нібито формується, а можливо, справжні його завдання просто поки що тримаються в таємниці.
В Черкаській обласній раді не змогли прокоментувати цю інформацію: про з’їзд тут нічого невідомо, хоча питаннями самоврядування та територіальних громад мають опікуватись саме тут.
Просимо черкащан бути пильними і не піддаватися на провокації!»
Після цієї публікації «Нової Доби» та її передруків іншими виданнями організатори дійства попередили своїх прихильників через мережі: «Мы столкнулись с огромным количеством проблем в организации съезда. И они ещё решаются. Место проведения изменено!!! Также в связи с событиями в Крыму, В.Синельников и А.Ивашко не смогли к нам приехать. Поэтому,очень просим вас быть корректными в записях…» Заклик спрацював – хіба що забули «почистити» записи на інших ресурсах своїх прихильників, зокрема на «Интересном мире» та інших. Згадані «собитія в Криму», де 16 березня хочуть провести «референдум» про відхід Криму від України та приєднання до Росії, не даремно відволікли від Черкас «лекторів», кримчаків Сінєльнікова й Івашка – обидва вони відомі як фахівці з пропаганди «трієдіного русского народа», замішаної на неязичницьких віруваннях.
Вранці 12 березня біля Будинку культури ім.Кулика в Черкасах таки зібралися близько двох з половиною десятків “делегатів з’їзду”. Оточені Самообороною і автомайданівцями, вони не змогли втекти і були передані міліції. Невдах-”єдіноруссов” перевезли до райвідділку за допомогою того ж Автомайдану – двох міліцейських автівок не вистачило…
Тепер щодо теми «Зємского собора», яка так і не була піднята в Черкасах і сподіваємося, ніколи піднятою вже не буде.
Перший земський собор був скликаний у 1549 році царем-сатрапом Іваном Грозним.
Всього, як вважають історики, було скликано 55 соборів.
У повному складі Земський собор (Освячений собор, Боярська Дума, представники станів) останній раз збирався у жовтні 1653 р, для вирішення питання про вступ у війну з Річчю Посполитою та «приєднання» України.
Взагалі ж останнім із легітимних вважається Земський собор 1684 року.
Після того про скасовані Земські собори ніхто не згадував більше 200 років. Тільки у грудні 1879 року «слов’янофіл» з промовистим прізвищем Голохвастов вніс пропозицію про скликання Земського собору «дабы покончить со смутой и со смутьянами». Після вивчення цієї ідеї обер-прокурор Побєдоносцев доповів імператору Олександру ІІІ: «Кровь стынет в жилах у русского человека при одной мысли о том, что произошло бы от осуществления проекта… Что сталось бы, какая вышла бы смута, когда бы собрались в Москве для обсуждения неведомо чего расписанные представители народов и инородцев империи, объемлющей вселенную <…>»
Тоді «Земський собор» так і не відбувся і про ідею подібних зібрань знову не згадували декілька десятиліть. Зрештою, у липні 1922 року таки відбувся Земський собор у Приамурському краї – останньому прихистку Білої армії. У Соборі зокрема взяли участь російські військові моряки, “казакі” і «русскоє насєлєніє полоси отчуждєнія КВЖД» – манчжурсько-китайської території, на яку претендували росіяни.
Втім, через два місяці атаки Червоної армії і партизанів поклали край цим «державницьким» потугам. «Земля КВЖД» ще довго залишалася спірною між Росією і Китаєм (включно зі збройним протистоянням), аж поки 1952 року нарешті остаточно відійшла до Китаю…
У сучасній Росії про необхідність проведення «Земського собору» почали говорити від літа минулого, 2013 року, коли знову посилилися балачки про «трієдіний руській народ» і була створена «партія сторонніков восстановлєнія історічєской справєдлівості» з гучною назвою «Самодєржавная Россія» (голова – Олег Кабанов). В одному з пунктів програми з”Самодєржавной Россіі” записано наступне:
“В отсутствие в настоящее время безусловного Наследника Российского Престола, отвечающего всем требованиям Закона 1797 года о Престолонаследии и Императорской фамилии, вопрос по традиции должен быть решен Земским Собором.
Политическая партия «Самодержавная Россия» считает, что следует четко понимать: Земский Собор не избирает Царя «демократическим путем» и «голосованием», а выявляет волю Божию, то есть соборно определяет, кто из претендентов угоден Богу в качестве Государя Российского и, следовательно, может занять Российский Престол».
Ось так, ні більше, ні менше – від імені Бога беруться вирішувати, а демократія – не для них…
Остап ПРАВНИК