Майже вся творча спадщина видатного українського графіка та маляра Павла Ковжуна, чия виставка картин відкрилася у Національному музеї у Львові з нагоди 120-річчя від дня народження митця, розпорошена по приватних колекціях. Принаймні та, яка не загинула 1939 року.
А загинула, на жаль, її більшість, незважаючи на те, що Павло Ковжун свого часу зробив переворот в українській графіці та суттєво вплинув на художні процеси в Галичині. А ті твори, а це – близько 60 творів живопису та графіки, що увійшли до експозиції, кураторка виставки, завідувачка відділу графіки Національного музею Олена Кіс-Федорук вишукувала по зернині не лише у фондах власної культурної установи, а й у фондах Львівської національної галереї мистецтв, Львівського історичного музею, Музею етнографії та художнього промислу, Львівської національної наукової бібліотеки імені В. Стефаника та у приватних колекціях. Але все одно – творів вдалося зібрати не так і багато. Хоча навіть ті, що є, свідчать, яким самобутнім творцем Павло Ковжун виглядає навіть у сьогоденні.
Уродженець Житомирщини, що зростав на Київщині та в Криму і здобув художню освіту в Київському художньому училищі, вже у 17 років взявши участь у першій загальній виставці українських митців у Полтаві, звернув на себе увагу оглядача виставок відомого петербурзького журналу «Аполлон», який не поскупився на теплі характеристики на адресу молодого митця. Відтоді до 1921 року – моменту переїзду у Львів, куди Павло Ковжун перебрався з табору для інтернованих вояків армії УНР, – він устиг і як митець і як звичайна людина, вже дуже багато Але творчий «вибух» відбувся саме у Львові.
Як наголосила на відкритті виставки Олена Кіс-Федорук, творчий спадок Ковжуна за революційністю в мистецтві можна порівняти з доробком Георгія Нарбута. Художник, мистецький критик, журналіст і редактор, вояк армії УНР і громадський діяч – ця енергійна особистість зробила у всіх цих царинах стільки вагомих справ, що вистачило б на кілька життів поспіль.
«Саме завдяки Павлові Ковжуну в 1930-ті роки модерна українська графіка тріумфально завоювала симпатії глядачів у великих європейських містах: Празі, Берліні, Римі, – говорить про Павла Ковжуна дослідник його творчості, мистецтвознавець і проректор Львівської національної академії мистецтв Роман Яців. – Саме завдяки великому міжнародному авторитету Ковжуна репродукції української графіки потрапляли на шпальти найбільш престижних фахових органів: польського журналу «Grafika», чехословацького журналу «Hollar», німецького місячника «Gebrauchsgraphik». На сьогодні його графічні перлини захоплюють дослідників високим авторським стилем, в якому зустрілися новітні явища мистецтва та відлуння національної необарокової традиції».
Виставка творів Павла Ковжуна триватиме до 25 січня.
www.gazeta.lviv.ua