Національний центр Олександра Довженка (Довженко-Центр) викупив у Японії й повернув в Україну копію віднайденого в японському кіноархіві повнометражного наукового фільму «Людина і Мавпа» (реж. Андрій Вінницький, 1930), що донедавна вважався втраченим.
“Позитивна 35 мм плівкова копія фільму відтепер зберігається у фільмосоховищі Довженко-Центру. “Людину і мавпу” було віднайдено в токійському National Film Center при Національному музеї сучасного мистецтва (The National Museum of Modern Art) під час архівних пошуків і дослідження зв’язків ВУФКУ (Всеукраїнського фото кіноуправління – державної кінематографічної організації, яка діяла в період з 1922 по 1930 роки) із закордонною кінопрокатною системою”, – йдеться в повідомленні
В Центрі Довженка зазначають, що низка українських фільмів кінця 1920-х початку 1930-х років свого часу з успіхом йшла на великих екранах Японії. Серед них – “Земля” та “Іван” Олександра Довженка, “Навесні” Михаїла Кауфмана, та, як з’ясувалося в ході пошуків, науковий фільм Андрія Вінницького “Людина і мавпа”, що обійшов екрани десятків країн світу, в яких був наново озвучений.
В Японському національному кіноцентрі зберігся негатив із фільмом, який атрибутовано саме як український, що уможливило його віднайдення. 35 мм чорно-білу позитивну копію для України коштом Довженко-Центру виготовила японська кінокопіювальна лабораторія IMAGICA West Corp. в м. Осака на плівці нового покоління.
“Людина і мавпа” – культурфільм, що ілюструє теорію Дарвіна про еволюцію видів. Картина знімалася в Сухумі в 1930 році спеціально створеним для зйомки наукових і технічних фільмів об’єднанням Техфільм при кінотресті Українфільм. Натурні зйомки проходили у Сухумському розплідникові мавп. До створення картини долучився відомий оператор Йосип Рона.
Тогочасна кінокритика згадує “Людину і мавпу” як один із найкращих зразків свого жанру.